EN HÄLSOSAM ARBETSPLATS

Må bra på jobbet

Det är viktigt att må bra, både fysiskt och psykiskt. Hälften av vår vakna tid tillbringar vi på jobbet och då är det ju ännu viktigare att se till att jobba så smart som möjligt. Att röra på sig och arbeta med rätt utrustning som gör att kroppen mår bra. För trots att vi svenskar är mycket hälsomedvetna och bland de som motionerar allra mest så sitter vi också mest. Vi sitter på jobbet, i bilen och i soffan, i snitt 10 timmar i sträck per dag. Och detta trots att vår kropp faktiskt är konstruerad för rörelse och aktivitet.

Varför är aktivitet och rörelse viktigt även på kontoret?

Tekniska lösningar gör att vi rör oss allt mindre. Vi handlar på nätet, vi kör bil till jobbet och skjutsar våra barn, vi använder maskiner till hushålls- och trädgårdsarbete. Appar gör att vi t.o. m. slipper gå fram till parkeringsautomaten utan kan sitta kvar i bilen när vi betalar. På jobbet sitter vi vid datorn och trots att väldigt många av oss har höj- och sänkbara bord så använder vi dem inte. Utan vi sitter, – på jobbet, i bilen, i soffan.

Vi sitter på ett stort problem.

När du sitter går kroppen går in i viloläge, vilket gör att blodkärl och metabolism påverkas – blodfetter och blodsocker ökar och du får en ökad risk för övervikt, diabetes typ 2 och högt blodtryck. Sjukdomar som i sin tur kan leda till för tidig död och demens. ”Sittsjukan” är den 4:e vanligaste orsaken till för tidig död i höginkomstländer (enligt WHO).

StandUp-mattan avlastar när du står upp

De flesta har redan höj- och sänkbara bord på sin arbetsplats men ca 80% sitter fortfarande ner och arbetar. Det beror på att man är ovan vid att stå, att man får ont i ben, rygg, fötter mm. Dessutom har man dålig kunskap om fördelarna med att stå och faran med att sitta för mycket. När du står upp och arbetar längre perioder är det bra att avlasta kroppen med en arbetsplatsmatta. StandUp arbetsplatsmatta är specialtillverkad för att fördela belastningen jämnt på fötterna och hjälper dig att stå längre perioder utan att bli trött.

StandUp bord

StandUp bord är ett manuellt höj-och sänkbart bord i lagom storlek som gör det mycket lättplacerat. Du behöver inte ta hänsyn till elanslutningar och slipper sladdar på golvet. Bordet passar både på hemmakontoret och på arbetsplatsen. Du höjer och sänker bordet med en gasfjäder som styrs med en spak på sidan.

Matting Office Wellness - StandUp Easy

Hur bra är du på att stå upp och jobba?

Oftast är det svårt att bryta vanan att sitta. Vår app, StandUp, kommer att motivera dig till att stå upp och jobba. I appen kan du hålla koll på hur länge du stått upp och hur många extra kalorier du har förbränt jämfört med om du hade suttit ner. Sedan kan du omvandla din kaloriförbrukning till hur mycket det motsvarar i andra aktivitetsformer såsom rask promenad, löpning, cykel- eller simtur. Du kan lätt dela med dig av dina framsteg på Facebook. Och dessutom är appen gratis!

Ladda ner appen, finns för både iPhone och Android.
Här hittar du vår Privacy policy.

Stå upp och jobba. Lev längre, må bättre och gå ner i vikt.

Forskning visar att du kan förbränna hundratals kalorier extra varje dag. Det enda du behöver göra är att stå upp på jobbet – istället för att sitta. Faktum är att om du står tre timmar per arbetsdag i en månad motsvarar det ett helt maratonlopp i förbrända kalorier. Förutom den rena hälsovinsten kanske du dessutom tappar ett par kilo på köpet.

Stå ett digitalt maraton genom New York

StandUp Marathon är en mobilanpassad webbapplikation som håller koll på hur många timmar du står upp, hur många extra kalorier du förbränner jämfört med om du suttit – och vilken distans det motsvarar i ett fiktivt maratonlopp genom New York. Dessutom är det gratis. Du som har Facebook kan utmana dina vänner och tillsammans pusha varandra att få en bättre hälsa. www.standupmarathon.se

75% av alla datoranvändare har känt smärta på grund av sin arbetsställning framför datorn

Undersökningar visar att skärmtiden ökar och därför är det ännu viktigare att man har rätt arbetsställning vid datorn så att skador kan undvikas. Val av rätt ergonomisk mus är en av de viktigaste förebyggande åtgärderna för att förhindra musarmsrelaterade besvär. Sträva efter att få en arbetsställning där armarna kan hållas ihop nära kroppen och att avståndet mellan musen och tangentbordet blir så litet som möjligt för att undvika onödig muskelanspänning.

De vanligaste belastningsskadorna vid datorn är:

  • Ländryggsvärk och ryggskott
  • Överansträngda handleder
  • Musarm/tennisarmbåge
  • Axelbesvär
  • Ont mellan skulderbladen
  • Spänningshuvudvärk
  • Nackspärr

Se till att du har rätt arbetsställning framför datorn

  • Använd en centrerad mus. Jobba centrerat med överarmarna tätt intill kroppen och händerna framför dig. Växla så mycket du kan mellan höger och vänster hand.
  • En vertikal mus kan också vara bekvämt, se då helst till att du har möjlighet att växla mellan höger och vänster hand.
  • Avlasta med ett underarmsstöd, håll armarna intill kroppen och i 90° vinkel, låt underarmarna vila mot stödet.
  • Ett handledsstöd kan vara ett alternativ, det hjälper till att räta ut handledens vinkel.
  • En dokumenthållare gör att dokument kan vinklas upp i ett mer bekvämt läge för att bl. a. undvika reflexer.
  • Placera den mellan tangentbordet och skärmen för att undvika onödiga huvudvridningar

Hälsan påverkas i hög grad av vilken belysning som finns på arbetsplatsen.

Felaktigt utformad belysning gör bland annat att man blir trött, sover dåligt och får huvudvärk och spänningar i nacke och rygg. Det beror på att kroppen försöker kompensera för de dåliga ljusförhållandena genom att spänna musklerna. Forskning visar att rätt belysning gör oss effektivare, piggare och minskar kostnaderna för sjukskrivningar. Därför är individuell belysning viktigt, olika åldrar kräver t. ex. olika ljusstyrka. Beroende på arbetsuppgift kan man också behöva olika ljustemperatur, från kallt till varmt ljus. Belysningsstyrkan bör kunna anpassas till omgivningsljuset och kunna regleras individuellt. En asymmetrisk belysning ger en riktad ljusfördelning, för bästa ljusinfall placeras lampan på vänster sida för en högerhänt person och vice versa.